VREG-mailing zorgt voor lange wachtrijen bij 1700

De Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) wil beter toezicht houden op wie groenestroomcertificaten ontvangt en verhandelt via de certificatendatabank. Daarom verstuurt ze aan elke eigenaar van zonnepanelen (een 200.000-tal) een persoonlijke mail met de vraag om zich éénmalig en zo snel mogelijk te registreren. Doet de klant dit niet, dan kan hij binnenkort geen toegang meer krijgen tot de certificatendatabank om verdere betalingen voor groenestroomcertificaten te krijgen.
 
VREG begon donderdag 9 juli met het uitsturen van deze 200.000 mails. Naast een persoonlijke link naar de webpagina om zich te registreren wordt in de mail ook de website van VREG en het nummer 1700 vermeld voor bijkomende vragen.
Vrijdag 10 juli merkten we onmiddellijk de impact op 1700. Vanaf maandag liep het echt storm aan de telefoon als gevolg van deze mail. Iets meer dan de helft van de mails (zo’n 107.000) waren toen verzonden. Het aantal vragen aan 1700 over dit onderwerp lag tot 8 keer hoger dan op een normale julidag. Voorlichters deden hun uiterste best om alle extra oproepen zo goed mogelijk op te vangen, maar onze wachttijden liepen op sommige momenten op tot meer dan 10 minuten op de keuzeknop “Andere vragen”. We verwachten deze week nog een hele week extreme drukte naar aanleiding van dit onderwerp.

Vragen over VREG-thema's

De meest gestelde vraag bleek al snel: "Komt die mail echt wel van VREG? Is de link in deze mail betrouwbaar?" Sinds 14 juli horen oproepers naar “1700 – andere vragen” een automatische boodschap tijdens het wachten waar dit wordt bevestigd. Zo zijn al heel wat bellers gerustgesteld zonder op een voorlichter te moeten wachten. We gaven deze mailing ook extra aandacht op VLAANDEREN.be om te ondersteunen en bevestigen. De tweede meest gestelde vraag is "Wat moet ik doen als ik geen kaartlezer heb?". Heel wat oproepers hebben nog nooit iets online met hun e-ID gedaan en weten niet hoe daar aan te beginnen.